Když se výklad nepovede...

25.03.2017 12:36

Jestliže vykládáte karty už nějakou chvíli, určitě jste to už zažili. Špatný pocit po výkladu, nejste si vůbec jistí, že to bylo ono, klient se moc netvářil nebo vám přímo řekl: „Tak to jste se moc netrefila!“ Panika, hrůza, konec světa, už to nechci ani vidět!

Ale je to tak doopravdy? Mockrát se mi stalo, že jsem pochopila opravdový význam výkladu pro sebe až mnohem později. A rozhodně jsem si nenadávala ani se neposílala dělat něco jiného. S oblibou říkám, že nejsem basketbalistka, abych se někam trefovala. Věřím vesmíru a vedení, kterého se mi díkybohu dostává, že všechno má svůj smysl a že nic se neděje jen tak. Někdy jasná prohra se nakonec obrátí v jasnou výhru, právě proto, že nehrajeme basket.

Proč se tedy někdy stane, že výklad tzv. nevyjde? Jakou to může mít příčinu a proč se vám to děje? Vždy je nutné se vydýchat a pokusit se podívat se na to nestranně. Kde jsem udělal chybu? A proč? Jak situace vznikla a co je pod tím? Odpovědi vám pomohou pochopit situaci a posunout se opět o kousek dál.

Nejprve je třeba si ale ujasnit, jak to vypadá, když se takový výklad povede. Co si pod tím vlastně představujete? Pochvalu, záchranu, nebo že se klient rozplakal a rozpovídal? Sami sobě si nejprve odpovězte, a pak čtěte dál.

Proč to tedy tentokrát (ne)vyšlo?

  1. Očekávání

Když se setkáte se skutečnou kritikou vašeho výkonu, zamyslete se nad očekáváním toho, kdo nebyl spokojený. Čekal čísla do sportky a dostal radu, že aby měl peníze musí pracovat? Čekal, že za něj vyřešíte problém a zatím se musí sám zamyslet? Anebo očekával přesné nalajnování budoucnosti a zjistil, že vše je otázkou jeho vlastního rozhodnutí? Taky bych měla vztek. Zhodnoťte situaci a pokuste to klidně vysvětlit. Maximálně se nedomluvíte, nic horšího se vám nemůže stát.

  1. Přecenění vlastních sil

Jsou to jenom karty. Nejste Hercule Poirot, abyste vyřešili vždycky všechno. Jakmile se dostanete do této pasti, jakmile převezmete na sebe problém druhého s tím, že vy jediní mu můžete pomoci, jste ve velkém maléru. Tarot je pomůcka, cesta a nástroj, ale není všemocný a pokora je to jediné, co by vás mělo vést. Jste kanál, přes který to proudí. Máte zkušenosti a informace, ale klient nepřišel kvůli vám, ale kvůli sobě a vaším úkolem je trochu ho vychovat a posunout, ne makat za něj. Jsou věci, které byste dělat neměli. Stanovte si je dopředu, a dodržujte to. Jsou kartářky, které třeba z principu nevykládají na zdraví. A je to úplně v pořádku. Když si takové principy stanovíte vy a budete je dodržovat, nemůžete narazit. Nakonec, opravdu můžete říct i NE!

  1. Nesympatie

Aby výklad klapnul, je potřeba, aby si vykladač i tazatel porozuměli. Nejen verbálně, ale i emočně. Když víte, že máte vykládat někomu, koho nemáte rádi, musíte být opravdu profík, abyste se od svých pocitů dokázali odprostit. Ale zase ne natolik, abyste přestali cítit a vnímat. A naopak. Když klientovi připomínáte jeho první lásku, která ho zradila tak, že jí to dosud neodpustil, těžko se vám otevře. Leccos se dá překonat, počáteční rozpaky má hodně lidí a vy jste tam i od toho, abyste je rozpustili, ale když to nejde, nedá se nic dělat. Kartářek je dnes velká spousta a nezbývá než věřit, že to nakonec někde klapne.

  1. Cíl

Stejně jako můžete narazit na rozdílná očekávání, můžete se setkat i s jiným cílem tazatele. Vy jste nažhaveni, abyste té vztahové záhadě, kterou vám klient popsal, přišli na kloub. Ale on se vlastně přišel jen vypovídat. Zatím nemá na to, nějak to řešit, zatím si v tom potřebuje jen udělat jasno a nejvíce mu pomůžete souhlasným kýváním. Na pochopení a činy ještě dojde, dnes to nebude. Proto vy můžete mít pocit, že jste udělali málo, protože jste neudělali moc, ale ve skutečnosti klient dostal přesně to, co potřeboval.

  1. Váš pocit

Klient odchází spokojený, děkuje, viditelně se mu ulevilo. Vy ale spokojeni nejste, máte divný pocit a nelíbí se vám, co jste zažili. To může mít řadu příčin a určitě je není dobré podceňovat. Možná tazatel brknul na nějakou vaši strunu, kterou nemáte zpracovanou. On si toho nevšiml, ale ve vás to zanechalo šrám. Možná vám připomněl bývalého šéfa, na kterého nemáte dobré vzpomínky, a tím vám je oživil a přivedl vás jinam. Možná se stalo něco, čemu byste měli věnovat pozornost. Věnujte ji tedy, třeba tím, že to s někým zkonzultujete nebo si to celé projdete krok za krokem znovu. Co to vlastně cítím? Aha, strach! To je jen strach, že nejsem dobrá! Pryč s ním!

  1. Nepochopení

Tazatel ani nic proti vám neřekl, ale vy cítíte, že to není tak úplně dobré. Zkoušíte to ze všech stran, vysvětlujete, uvádíte příklady, klient kývá, ale vy vidíte, že tomu moc nerozumí. Vraťte se tedy k tomu, co naposledy pochopil a od toho se odražte. Zřejmě dnes nebyla správná doba, aby to doznělo celé. Možná tazatel potřeboval poznat jen kousek skládačky a celý obraz uvidí později. Netlačte na něj, jen abyste vy měli pocit, že jste dobří. Dejte mu čas.

  1. Vaše motivace

Zamyslet byste se měli i nad svou motivací. Chtěli jste jen pomoci nebo ukázat svou sílu? Chtěli jste tazatele ťuknout nebo mu vnutit své myšlenky, protože je považujete za správné, ale bez ohledu na to, co chce on? O motivaci vykladače jsem sepsala už jeden, troufám si říct, poučný článeček, přečtěte si ho a možná ledacos pochopíte. http://www.tarotplzen.cz/news/kdyz-vykladame-tem-nejblizsim/

  1. Načasování neúspěchu

Uvědomte si, kdy se vlastně takový neúspěch dostavil. Co prožíváte za období? Co si o sobě uvědomujete a myslíte? Nemáte náhodou nos moc vysoko? Nemyslíte si toho o sobě příliš? Nepotřebovali jste náhodou malý výchovný pohlavek, abyste se vrátili zpět na zem? Neulítáváte náhodou na tarotu? Upřímně? Vážně ne? Co na to vaše egíčko? Nebo si možná jen potřebujete odpočinout od karet. Vnímejte, co se vám děje a proč k tomu došlo.

  1. Narazili jste na, jak to říct slušně?

Jsou lidé, kteří jsou vděční, pokorní a laskaví a opravdu chtějí pomoci. To jsou většinou lidé, kteří mají skutečný problém. Ti jsou ochotní počkat a vnímají, co jím říkáte. A pak jsou lidé, kteří to tak nemají. Kteří si na vás přišli vybít vztek a vyventilovat frustraci. Kteří nechtějí nic řešit, jen se chtějí pošťourat v tom, co mají na srdci a hledají viníka. Poznáte je podle toho, že když navrhnete něco, co by šlo udělat, okamžitě to utnou, vyvrátí a otočí proti vám. A s těmi je třeba zacházet bez milosti, to není jako práce s buzolou! Dobře, tak trpělivě, s nadhledem a s vědomím, že jim třeba návštěva u vás na chvíli pomohla, protože to mají na koho svést. Vás to alespoň naučí chránit se, nastavit si hranici a vědět, kam až sahají vaše možnosti.

  1. Vlastně to vyšlo

V danou chvíli, kdy má klient pocit, že to tak není, možná ještě neví, to, co se mu karty snaží říct, nebo to vědět nechce. Když k vám šel, měl fungující, dlouholeté, šťastné manželství. Tedy, myslel si to. V kartách mu stručně řečeno vyšel blízký rozvod, nebo řekněme vážná situace, kterou je třeba řešit. „Je blbá,“ pomyslel si tazatel „nic neumí! To tak rozhodně není!“ Sekne s kartami, vzteky odejde, přijde domů tedy dřív, než měl a milenec jeho ženy ještě nestačil odejít. Bum, prásk, rozvod na spadnutí! „No, jo, no, měla jste pravdu! Měl jsem si toho víc všímat!“ „Ale proto to přece nedělám,“ odpovíte blahosklonně, „pojďme se podívat, co s tím!“ Někdy jsou karty zkrátka trochu napřed než my lidi, ale na to si zvyknete.

Mám klientku, která teď po mnoha letech návštěv už ví, že kdykoliv mi řekne: „NO TO TEDA NENE!“, tak to tak zaručeně je. A účel byl splněn, vzteká se už méně! J

Hodně často vysvětluji tzv. vlastnictví problému. Př.: Nesplnil jsem očekávání rodičů. Čí je to problém? Že můj? Ne, ne. Čí byla ta očekávání? Rodičů, jsou tedy vlastníci problému. Další příklad: Já se trápím, že jsem nesplnil očekávání rodičů. A teď? Že rodičů? Zase špatně. Kdo se to tu vlastně trápí?

Zkuste se na neúspěch dívat těmato očima. Zkuste se odosobnit a podívat se na to zvenku, možná se tomu pak nakonec zasmějete a poučí vás to pro další práci s lidmi.

Pokud to nezvládnete sami, protože vás to příliš zaskočilo a jste toho plní, požádejte někoho nestranného, ale nejlépe z oboru, aby vám s tím pomohl. Možná, že už ve chvíli, kdy mu to začnete vysvětlovat, přijdete na to, v čem ten problém doopravdy vězí. A kdyby ne, vždycky si na to můžete vyložit karty. J

Stručný výtah, co dělat, když výklad (ne)vyšel:

  • Zhodnoťte proč se to tak stalo. Čí je to problém? Pokud váš, řešte to. Pokud klientův, vysvětlete mu to, půjde-li to, ale nechte to jemu.

  • Nepanikařte, čas to všechno posune a vyřeší. Poraďte se s někým, vyložte si na to karty, poučte se z toho, ale nenechávejte to v sobě.

  • Nesnažte se nikoho spasit nebo zachránit. Někdy se to povede, ale nemusí to tak být po každé. Stačí málo.

  • Pěstujte nadhled a trpělivost. Obraťte to ve svůj prospěch tím, že se na tom něco naučíte.